سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصولی رای داشتن پیوند زناشویی مستحکم

اصولی رای داشتن پیوند زناشویی مستحکم



برای داشتن پیوند زناشویی مستحکم ، عوامل زیادی لازم است . درحقیقت تربیت هر کدام از زوجین وحتی نحوه ی گذراندن کودکی شان تامعیار های ازدواج و آموختن مهارت های زندگی در سعادت یکپیوند نقش دارد. ما در این مقاله پنج اصل مهم را برای تانبازگو می کنیم که رعایت آن می تواند در حفظ زندگی زناشوییتان بسیار موثر باشد.
 
آغاز راه هر انسانی بنا به اقتضای زیستی در دوران جوانی از نظر جسمیآماده ازدواج میشود یا بهتر است بگوییم نیاز به ازدواج را احساسمیکند. این نیاز به بعد روانی آدمی نیز تسری مییابد واجتنابناپذیر است.

با این حال آمادگی واقعی برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترکحداقل در دنیای امروز ملزومات دیگری دارد که آن را از نیاز درونیو توانایی مالی فراتر میبرد. این ملزومات برخلاف جهیزیه، وسایلزندگی، تامین مسکن و ... با پول به دست نمیآید و اگرکار کرد آن را ایجاد یک پیوند زناشویی موفق و حفظ کیان خانوادهبدانیم بیش از هر چیز به آموزش و آگاهی نیاز دارد.

زندگی زناشویی اصولی دارد که عدم آگاهی نسبت به آنها وبالطبع رعایت نکردنشان همانا و لرزه افتادن بر بنیان خانواده همان!این اصول هنگامی که با زندگی هر زوجی مطابقت داده شودمصادیق بسیار متنوعی را شامل میشود و هزار شاخه میگردد. با اینحال اصول همواره اصول هستند و الگویی که میتوان سرلوحه بینش ورفتار قرار گیرد.

تعهدپذیری
در خانه پدری ممکن است دخترانی دست به سیاه و سفید نزنند وپسران از آزادی دوران مجردی لذت ببرند و به آن عادت کنند. بالطبعخانه بخت شرایط دیگری دارد و ساختن ارکان یک زندگی مشترک ویک خانواده نوپا، زحمت و مسوولیتپذیری میطلبد. آنان کههرگز حاضر نیستند از زندگی مجردی و شوون آزادانه آن دستبشویند بهتر است دست به هیچ اقدامی نزنند و خود و دیگران رااز رنج مضاعف برهانند!

آنان که هرگز حاضر نیستند از زندگی مجردی و شوون آزادانه آندست بشویند بهتر است دست به هیچ اقدامی نزنند و خود ودیگران را از رنج مضاعف برهانند!

تغییر
کسانی که «همان آدم قبلی» هستند و میخواهند همان نیز بمانند درزندگی مشترک شکست میخورند. حداقل این است که یک طرف باید قربانیزناشویی شود که در هر صورت نمیتوان به موفقیت زندگی مشترک وبالندگی آن امیدوار بود. زندگی مشترک از آغاز شرایط جدیدیدارد که با تولد و رشد فرزندان مدام تغییر خواهد کرد و پا نهادندر آن تغییر سازنده در شخصیت و خلقیات طرفین را میطلبد.انعطافپذیری زیر بنای لازم برای هر پیوند ماندگاری است.
ازدواج

پذیرش
اگرچه طلاق ممنوع نیست، اما با توجه به پیامدهای مخربآن بهتر است ازدواج را راهی بیبازگشت دانست. پس فردی کهزندگی مشترک را میپذیرد و طرف مقابل را برای پیوندزناشویی انتخاب میکند باید نسبت به شرایط زندگی جدید و خصوصیاتهمسرش پذیرش داشته باشد.
 
تلاش برای تغییر دادن طرف مقابل یا تردید درباره درستی انتخاب هموارهمخرب است.به جای تغییر فرد یا شرایط باید بر آن تاثیر گذاشت.برای مثال اگر مردی فلان ویژگی یا رفتار همسرش را دوستندارد باید آن را بپذیرد یا در صورت امکان برای تاثیر مثبت رویآن تلاش کند. «من نمیتوانم بپذیرم» تکیهکلام پرمصرف مشاجراتخانوادگی است.

فردی که زندگی مشترک را میپذیرد و طرف مقابل را برایپیوند زناشویی انتخاب میکند باید نسبت به شرایط زندگی جدیدو خصوصیات همسرش پذیرش داشته باشد.

مدارا
از قدیم گفتهاند زندگی مشترک 5 سال اولش سخت است. این تجربهکسانی است که یک عمر کنار هم زیسته و با خوبیها و بدیها ساختهاند، امابارشان را از روی شاخه نینداختهاند. اما این توصیه برای جوانترهادشوار و شاید هم مضحک به نظر برسد.

آنان با ازدواج به دنبال آسایش و لذت هستند و سختیهایاجتنابناپذیر را برنمیتابند. مدارا بخشی از حیات انسانی است و درهمه شوون زندگی اجتماعی، شغلی، معیشتی، سکونت و ... تجلی مییابدو ضروری جلوه میدهد. زندگی زناشویی نیز از این قاعده مستثناءنیست و شاید برای بسیاری از زندگیهای مشترک نه آخرین، بلکه اولیناصل و پایه و مایه قوام خانواده باشد.



کلمات کلیدی :

ده بـاور غلـط درباره رابـطه زنـاشـویـی

ده بـاور غلـط درباره رابـطه زنـاشـویـی



در نظر بسیاری از افراد یک رابطه زناشویی موفق ویژگیهای خاصیدارد اما این ویژگیها گاهی فقط باورهای نادرستی هستند کهتکیه به آنها میتواند باعث نارضایتی و حتی ناتوانی جنسی شود.

شناخت این باورها به شما کمک میکند یک رابطه زناشویی موفق داشتهباشید.

در یک رابطه زناشویی حتما باید دخول انجام شود. اصطلاح «رابطه جنسیکامل» این تصور را ایجاد میکند که رابطه زناشویی بدون دخول، ناکاملاست. این تصور اشتباه است. برخی تصور میکنند دخول باعث رسیدن به
اوج لذت جنسی در زن میشود اما برای بسیاری از زنان دخول به تنهاییباعث رسیدن به ارگاسم نمیشود.

بدون نعوظ، رابطه زناشویی امکانپذیر نیست. بسیاری از افراد فکرمیکنند در صورتی میتوان یک رابطه زناشویی را آغاز کرد که نعوظ صورتگرفته باشد در حالی که نعوظ فقط بخشی از رابطه زناشویی است.

رابطه زناشویی کوتاه، ناامیدکننده است. برای یک رابطه زناشویی موفقحداکثر یا حداقل زمان تعریف نشده است. برخی افراد فقط زمان بین دخولتا انزال را درنظر می?گیرند و در صورت کوتاه بودن این فاصلهمیگویند مرد دچار انزال زودرس است در حالی که نوازش و بوسهنیز جزیی از رابطه زناشویی محسوب میشود. از سوی دیگر این مدتزمان صرف شده نیست که اهمیت دارد بلکه میزان رضایت زوجین از رابطه مهماست.

انزال به معنی اتمام رابطه زناشویی است. اگر فکر کنید که نعوظ ودخول اصلیترین عملها در یک رابطه زناشویی هستند پس در نظر شماانزال نشانه پایان این رابطه است اما در حقیقت مرد بعد از انزالباید تلاش کند تا با روشهای دیگر به همسرش کمک کند به اوج لذتجنسی برسد.

برای احساس رضایت از رابطه زناشویی، رسیدن به اوج لذت جنسی ضروری است.درست است که ارگاسم عامل رضایت و آرامش جنسی در افراد میشود امانرسیدن به آن نشانه لذت نبردن یا ناموفق بودن رابطه نیست.

همسران باید همزمان به اوج لذت جنسی برسند. این باور بسیار غیرمنطقیاست. زمان رسیدن به اوج هیجان جنسی معمولا در زنان و مردان یکسان نیستو هر دو نمیتوانند در یک زمان به ارگاسم برسند گرچهتطابق دادن خود با دیگری در زمان رسیدن به اوج لذت جنسی اهمیتدارد.

در یک رابطه زناشویی مرد فاعل و زن مفعول است. معمولا برای زنان رسیدنبه اوج لذت جنسی مرد مهم است و مرد نیز برای آنکه لذت ببرد از خودمایه میگذرد. درست آن است که هر یک برای لذت بردن خود تلاش کنندو از دیگری انتظار نداشته باشند که برای لذت بردن او تلاش کند،فراموش نکنید که هر کسی بهتر از دیگری بدنش را میشناسد و میتوانددر رسیدن به اوج لذت جنسی به خود کمک کند.

نداشتن نعوظ در مردان به معنی آن است که همسر خود را نمیپسندند.این عقیده اشتباه است. همیشه بین نعوظ و لذت رابطهای وجود ندارد.گاهی مردی همسرش را بسیار دوست دارد اما ممکن است به دلیلناتوانی جنسی یا مشکلات دیگر توانایی نعوظ نداشته باشد.

یک زوج طبیعی باید هفتهای یک?بار رابطه زناشویی داشته باشند. میزانتمایل به برقراری رابطه زناشویی بین افراد مختلف متفاوت است و نمیتوانگفت برقراری چه مقدار رابطه زناشویی در یک زمان معین نشانهطبیعی بودن همسران است.

طی یک رابطه زناشویی نباید با هم صحبت کرد. فکر کنید طرف مقابل بدونحرف زدن میداند شما از چه نوع حرکتی خوشتان میآید و چه کاریرا نمیپسندید. گاهی بیان احساسات و خواستهها هنگامرابطه زناشویی برای همسران لذتآور و تحریککننده است و میزان رضایتمندیآنها را از رابطه زناشویی افزایش میدهد.



کلمات کلیدی :

دشمنان زندگی زناشویی از دید روانشناسان

دشمنان زندگی زناشویی از دید روانشناسان



• 1. تماشای تلویزیون
تلویزیون قاتل عشق است. در این مورد هیچ شکی نداشته باشید! حتیکاملا توصیه می شود که شام خوردن جلوی تلویزیون را ممنوع کنید. هر شبغذا خوردن جلوی تلویزیون به همراه گویندگان نمیگذاردحواستان به همسرتان و فرزندانتان باشد، از آن گذشته آنقدر جلویتلویزیون به تماشای فیلم مشغول بودهاید که وقتی به رختخواب میروید،حتی دیگر وقت ندارید با هم حرف بزنید و از حال یکدیگر باخبرشوید.
 
تنها چاره کار این است که این دشمن را از زندگی عاشقانهبیرون بیندازید! برای آنکه در این کار زیاد سختگیری نکرده باشید،میتوانید موافقت کنید که در هفته، بعضی از شب ها تلویزیون خاموش باشد.البته فراموش نکنید که تلویزیون در رابطه ی میان والدین و فرزندان نیزبعضا نقش های مخرب زیادی دارد.

• 2. خانهنشینی
ممکن است به خاطر تلویزیون و یا بنا به دلایلی، دیگر بیروننروید! البته حتما لازم نیست که رستوران های آنچنانی بروید و یااز همسرتان چنین انتظاری را داشته باشید. چرا که به هر حالاصل قضیه این است که شما اوقاتی را با هم و به بهترین شکل سپریکنید. حالا می توانید غذایی که در منزل تهیه کرده اید را به پارکببرید و یا اینکه اگر می توانید به رستورانی که در آن خاطره هایخوشی داشته اید، بروید. فراموش نکنید که نباید با هزینه تراشی های بیمورد، به گونه ای متحمل هزینه بشوید که دیگر نخواهید بهرستوران بروید.
 
اگر هم به سینما علاقه دارید و از آن لذت می برید، می توانید باتفاهم بر روی فیلم خاصی، از تماشای آن لذت ببرید. فراموش نکنید که صلهی رحم را همواره در برنامه های خودتان بگنجانید. مبادا طوریرفتار کنید که ببینید دیگر از گردشهای دونفره و شبنشینیهایرمانتیک خبری نیست! باید دوباره آن حال و هوا را به دستآورید و بهاتفاق یکدیگر از خانه بیرون بزنید! حالا که به تازگی از شرتلویزیون خلاص شدهاید، سعی کنید که توجه به همسرتان، تلویزیون جدیدشما باشد!

• 3. هدر دادن ساعات اضافی
دیگر دیر از سر کار به خانه برنگردید! نه تنها برای خودتانوقت ندارید بلکه علاوه بر آن خستگی و عصبانیتتان را با خود بهخانه میآورید که حقیقتا هیچ کار خوشایندی برای فرزندان و همسرتاننیست! تنها کافی است که کار، تمام زندگیتان را به خود مشغول کند،به سرعت تنها موضوعی میشود که از آن در خانه حرف میزنید.
 
بس کنید! سعی کنید به حد کافی زود به خانه برگردید تا قبل از شامکمی وقت برای خودتان و یا با هم بودن داشته باشید. به شرطی که طبقهمان اصل اول، در این مدت جلوی تلویزیون ولو نشوید! و خصوصا برای آنکهتوجه بیشتری به یکدیگر داشته باشید، هر ازگاهی کار را ازیاد ببرید. به عنوان مثال می توانید تصور کنید که هر گاه به خانهبر می گردید، همانطور که جوراب های خودتان را از پایتانخارج می کنید، تمام مسائل فکری بیرون از خانه تان را هم از ذهنتانخارج کرده و آن ها را درون جوراب هایتان بریزید.

• 4. عدم رسیدگی به وضع ظاهر
فکر نکنید چون دیگر زن و شوهر هستید و چندین سال اززندگی مشترکتان میگذرد، باید نسبت به وضع ظاهرتان بیخیالشوید! چرا که در روایات اسلامی هم نسبت به این که هر کدام از زنو شوهر خودش را برای همسرش آراسته کند، تاکیدات و سفارشات بسیارفراوانی وجود دارد.
 
پس بهتر است که دست از شوریدگی و نامرتب بودن بردارید،موهایتان را ژولیده و درهم رها نکنید، از ریختوپاشکردن در خانهخودداری کنید و بهخودتان برسید!
همسرتان مطمئنا شما را همانگونه که هستید دوست دارد، با اینحالچرا سعی نمیکنید خود را به بهترین شکل نشان دهید؟ به این ترتیببه او نشان میدهید که حضور او و تاثیری که بر او میگذاریدبرایتان مهم است!

• 5. بیتوجهی
یکی دیگر از دشمنان بزرگ زن و شوهرها، بیتوجهی است. دراینجا منظور از توجه کردن گل خریدن و یا هدیه دادن نیست بلکهتنها نگاه کردن به همسرتان است که گاهی می تواند خیلی بیشتراز آنچه که تصور می کنید، تاثیر خوبی در زندگی تانبگذارد.
 
زمانیکه همسرتان آرایشگاه رفته و یا کت جدیدی خریده است به اوتوجه نشان دهید؛ بهخصوص زمانی که او را شیک و زیبا میبینید و یا وقتیکه او با تعریفهای بجا و مناسبش شما را تحتتأثیر قرار میدهد، از اوتعریف کنید. زیرا تعریف و تمجیدها همیشه خوشایند هستند، اما تنهازمانیکه درست و بجا بهکار برده شوند.

• 6. حسادت بیهوده
دست از پاییدن و سینجیم کردن همسرتان بردارید زیرا زندگیمشترک بر اساس اعتمادی دو جانبه بنا میشود. شک و بدگمانیهای بیشاز حد شما، در نهایت او را به ستوه آورده و به سمت فرد دیگری هلمیدهد! پس مواظب باشید که با دست خودتان، عشقتان را نابودنکنید.

• 7. عدم توجه به خانواده همسر
نه، مطمئنا تمام خانوادههای همسر آنگونه که در فیلمها بهصورتمنفی نشان داده میشوند، نیستند. پس سعی کنید که از تلقین منفی بهذهنتان کاملا دوری کنید و این باور را در خودتان تقویت کنید که تفاهمبین همسر و خانواده شما اغلب میتواند گرم و صمیمانه باشد.
 
اما نکته مهم آن است که بدانید زمانیکه این تفاهم به حد کافی وجوددارد، چیزی را به همسرتان تحمیل نکنید. چنانچه احساسمیکنید که همسرتان از رفتوآمدهای آخر هفته کمکم خسته میشود به اواصرار نکنید آخر هر هفته برای ناهار با خانواده شما باشد و البته اینقاعده در مورد میهمانیهای همکاران و دوستان قدیمی نیز صدق میکند.

• 8. نبود برنامه ریزی
تشکیل خانواده به معنای گذراندن زندگی بدون درنظرگرفتن آینده نیست. شما باید به اتفاق هم آیندهتان را بسازید.از برنامههای کوتاهمدت (مکانی که تعطیلات را در آنجا میگذرانید،خرید اتومبیل و…) گرفته تا برنامههای بزرگتر (بچهدارشدن، عازم شهر دیگری شدن و…) بیدرنگ در مورد آیندهتان واینکه چگونه با آن روبهرو میشوید فکر کنید. این عمل روابطشما را منسجمتر و شور و شوق پیشروی در زندگی را در شما شعلهور میکند!

• 9. سکوت بدون دلیل
مطمئنا عدم گفتوگو برای زندگی زناشویی مضر است. اینامر بنا به دلایل مختلف اغلب ناشی از کمبود وقت و یا بیتوجهی زن و مردنسبت به یکدیگر است که در بالا از آنها نام بردهایم. با اینحال،معمولا گفتوگو میان زن و مرد صورت میگیرد، اماهیچیک از طرفین به حرفهای یکدیگر گوش نمیدهند…
 
در این حالت، موضوعی را با هم مطرح کنید و سعی کنید حقیقتا حرف طرفمقابلتان را بفهمید. درصورت نیاز، بیدرنگ از یک رواندرمانگرکمک بگیرید. البته ناگفته نماند که متاسفانه بعضی از زن وشوهرها، حرف هایی می زنند که اگر سکوت کنند و آن ها رانگویند، بسیار برای آن ها بهتر است… پس حالا تصمیم و تشخیصآن که چگونه سکوت زندگی را بشکنید، با خودتان است.



کلمات کلیدی :

چگونه از خیانت های زناشویی جلوگیری کنیم ؟

چگونه از خیانت های زناشویی جلوگیری کنیم ؟



98 درصد از افراد درمورد فردی جز فرد مقابلشان در رابطه عشقیخیالپردازی میکنند. با شیوع شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک ، اینخیالپردازیها بسیار راحتتر از گذشته شده است، چهبهصورت آنلاین و چه واقعی.

نتایج تحقیقات مختلف درمورد خیانت متفاوت است. وقتی محققانپرسشنامههایی را بین زنان و مردان مختلف پخش کردند و ازآنها پرسیدند که آیا تابحال خیانت کردهاند یا نه، به نظر رسید کهمردان علاقه زیادی به لاف زدن درمورد خیانتهای خود دارند. اما زنانمعمولاً انجام اینکار را پنهان کرده و درمورد آن دروغمیگویند.
 
هِلِن فیشر جامعهشناس اعتقاد دارد که این مسئله علت دارد و آن این استکه زنان در طول تاریخ بیشتر از مردان مورد خیانت قرار گرفته اند.درنتیجه خیانت، زنان ، فرزندان و حمایت مالی و اقتصادی خود را از دستداده و حتی در برخی کشورها تحت خشونتهای قانونی قرارمیگیرند.

تقریباً نیمی از افرادیکه در روابط متعهد هستند، در نقطهای از رابطهدست به خیانت میزنند. و 98 درصد از افراد درمورد فردی جز فرد مقابلشاندر رابطه عشقی  خیالپردازی  میکنند. با شیوع شبکههایاجتماعی مثل فیسبوک ، این خیالپردازیها بسیار راحتتر ازگذشته شده است، چه بهصورت آنلاین و چه واقعی.

جالب است که ندرتاً افراد همسرشان را به خاطر کسی که با او دست بهخیانت زدهاند رها میکنند. و آنهایی که اینکار را میکنند، احتمال طلاقدر رابطه دومشان بسیار بالا است زیرا فرد مقابل نمیتواند به کسی کهیکبار به خانواده خود خیانت کرده است، اعتماد کند.

پس اگر خیانت سودی به دنبال ندارد، چرا آدمها به همخیانت میکنند و آیا میتوان جلو خیانت همسر را گرفت؟
 برخلاف باور عموم، خیانت معمولاً زمانی اتفاق نمیافتد که فرد ازرابطه خود ناخوشنود است. هشتاد درصد از خیانتها به دلیل فرصتی که بهدست رسیده است انجام میشوند.

اگر این درست باشد، بنابراین مهم نیست که چند مرتبه باهمسرتان رابطه جنسی داشته باشد یا اینکه آشغالها را شبها سر کوچهبگذارید یا نه. ازدواج شما همیشه درمعرض خیانت قرار دارد. دورکردن دوستان از جنس مخالف همسرتان یا محدود کردن زمانی که در اینترنتسپری میکند هم اثری ندارد.

و البته این را هم بگوییم که همیشه کسانیکه مشکل اخلاقی دارندنیستند که خیانت میکنند. در سال 2004، 82 درصد از پاسخدهندگان به یک تحقیق ابراز کردهاند که خیانت همیشه کاری اشتباهاست. و یک تحقیق نشان داده است که تا نیمی از زنان متاهل بعد ازازدواج تا قبل از 40 سالگی حداقل یک عاشق دارند.

پیشگیری از خیانت خیلی ساده است ، راهش راست گفتن است. محققان و روانشناسان اعتقاد دارند که برای اینکه زوجها از بروزخیانت در زندگی زناشویی خود جلوگیری کنند، باید اول قبولکنند که جذب شدن به افراد دیگر مسئلهای کاملاً طبیعی است.
 
و اگر متوجه شدید که درمورد یک فرد دیگر به غیر از همسرتانخیالپردازی میکنید، باید موضوع را به اطلاع همسرتان برسانید. اینیعنی درمورد احساساتتان صادق باشید. البته لازم نیست که با گفتنجزئیات مسئله احساسات همسرتان را خدشهدار کنید اما قبل از اینکهنگرانیهایتان به مسئله جدیتری تبدیل شود با همسرتان صادقباشید.

به همسرتان بگویید که چه ویژگی رابطهتان را تحسینمیکنید و فکر میکنید رابطهزناشوییتان چه ایرادات و اشکالاتیدارد. کاملاً راحت و معمولی با همسرتان حرف بزنید و احساساتتان را باهم درمیان بگذارید.

حرف زدن درمورد این مسائل را باید با دیدگاهی عادی و طبیعینگاه کنید نه تهدیدآمیز مگراینکه طرف مقابلتان چیزی رااز شما پنهان کند. آنوقت است که آن خیالپردازی به مسئلهایجدیتر تبدیل میشود و ممکن است موجب رفتارهای موزیانه و پنهانکاریشود. همین است که خیانت ایجاد میکند.

دفعه بعدی که با فردی جذاب روبهرو شدید، کسی که از هر لحاظ تجسینشمیکردید، حتماً موضوع را با همسرتان درمیان بگذارید. همیشه بهاینکه در رابطهتان چه میکنید دقت داشته باشید. این را به یکاولویت زندگیتان تبدیل کنید و از بودن با هم لذت ببرید.

بعد از مدتی خواهید دید که جزء معدود روابط متعهدی خواهید بود که دوطرف کاملاً به هم متعهد هستند.



کلمات کلیدی :

در صورت وقوع تجاوز جنسی چه کنیم ؟!

در صورت وقوع تجاوز جنسی چه کنیم ؟!




در صورت وقوع تجاوز جنسی چه باید کرد
تجاوز جنسی زمانی است که فعالیت جنسی بدون رضایت فرد و به اجبار و زورصورت پذیرد. توجه داشته باشید، که در صورت تجاوز، این متجاوز استکه مجرم است و فردی که به او تجاوز شده است چه از بعد حقوقی،چه از بعد شرعی و اجتماعی، مجرم و گناهکار نیست.

به گزارش سلامت نیوز ، کتمان موضوع از مسئولین بهداشتی، حقوقی وانتظامی به جز افزودن دامنه آسیب به شخص و نیز ادامه جرم متجاوز بدوندستگیری و مجازات فایدهای نخواهد داشت. در صورت وقوع تجاوزاقدامات زیر باید صورت گیرد.

?. در اسرع وقت به متخصص زنان و زایمان و یا مرکز بهداشتی درمانی جهتدریافت دارو و آشنایی با روشهای اورژانس پیشگیری از بارداریمراجعه کنید همچنین ارائه نمونه برای تشخیص و درمان زودرسبیماریهای مقاربتی احتمالی و نیز نمونههای لازم مورد نیاز از نظرپزشکی قانونی برای شناسایی مجرم لازم است.
 
همچنین پزشک درمانگر به منظور پیشگیری ازابتلا به برخی بیماریهای منتقله جنسی، برخی از آنتی بیوتیکهای لازم راتجویز مینماید، در صورت لزوم واکسیناسیون از نظر هپاتیت B راانجام میدهد و ادامه سیر درمان و ارجاعات لازم را پیگیریمینماید.

?. مراجعه به مراکز انتظامی برای طرح شکایت و ارائه اطلاعات لازم درجهت دستگیری فرد متجاوز



کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >
X بستن