سفارش تبلیغ
صبا ویژن

?عوامل موثر بر تقویت اسپرم ها در روابط جنسی

?عوامل موثر بر تقویت اسپرم ها در روابط جنسی




ورزش متعادل میتواند راه خوبی برای تقویت اسپرم و توانایی باروریباشد. بهترین ورزشها برای افزایش سلامت و تقویت اسپرم، ورزشهایهوازی سبک مثل پیادهروی، شنا و دوچرخه سواری است.
«اسپرم مردانی که هر روز روابط  زناشویی دارند،از کیفیت بهتری برخوردار است.» این یافته، نتیجه یک تحقیق جدید است کهنشان میدهد مردانی که به علت آسیبدیدگی اسپرم، تواناییباروری پایینتری دارند، اگر به مدت یک هفته، هر روزروابط  زناشویی و انزال داشته باشند، کیفیت و تقویتاسپرمشان بهبود مییابد. منظور از بهبود کیفیت اسپرم در اینتحقیق، کاهش تعداد مواد وراثتی آسیبدیده، عنوان شده است. محققاناسترالیایی در کنفرانس انجمن اروپایی تولید مثل انسانی وجنینشناسی گفتهاند که پیش از این، به همسران توصیه میشد هردو سه روز یک بار روابط جنسی داشته باشند. دکتر دیویدگرینینگ،سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت که در تحقیقاتشروی 118 زوج به این نتیجه رسیده است. به گفته او، میزانآسیبدیدگی اسپرم در 80 درصد مردانی که مورد آزمایش قرارگرفتهاند، بعد از یک هفته انزال روزانه، 12 درصد کاهش یافت. دررابطه با این تحقیق جدید، گفتگویی کردهایم با دکتر محمدرضارزاقی، جراح و متخصص اورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی...

آقای دکتر! درباره این تحقیق جدید محققان استرالیایی چه نظریدارید؟
البته این یک تحقیق جدید است و کار بیشتری باید انجام بگیرد تانتایج قطعیتر به دست آید اما تا به حال در کتابهای معتبر اورولوژیدرباره ارتباط روابط جنسی بیشتر و سلامت اسپرم چیزی نوشتهنشده است. این را میدانیم که روابط جنسی بیشتر، احتمال باروری رابیشتر میکند، به ویژه اگر در حوالی زمان تخمکگذاری یامتناسب با این زمان باشد. آمارها نشان میدهد کهمردانچاق معمولا روابط زناشویی کمتری دارند و این موضوع تاثیرزیادی بر باروری آنها دارد. اما حالتهای روابط جنسی هم موثر است.
 
میتوانید بیشتر توضیح دهید؟
ببینید، اگر زوجین برای باردار شدن مشکل دارند، شاید بهتر باشدکه از حالتهای مختلف برای انجام روابط جنسی استفاده کنند. مرد باید تامیتواند اسپرم را نزدیک به گردنه رحم خارج کند. بعضی ازحالتها باعث میشود این کار آسانتر صورت گیرد.


 تغذیه در تقویت اسپرم چه نقشی دارد؟
ویتامین C و آنتیاکسیدانها از نقص یافتن اسپرم جلوگیریمیکنند و حرکت آن را افزایش میدهند و میزان استرس را در تخمکها ودستگاه تناسلی کاهش میدهند. کمبود روی موجب کاهش یافتن میزانهورمون تستوسترون و اسپرم میشود. مصرف الکل تا 50 درصد باعث کاهشقابلیت باروری میشود و تولید اسپرم را کاهش داده وتولید اسپرمهای غیرعادی و ناهنجار را افزایش میدهد.


 ورزش هم تاثیری در تقویت اسپرم دارد؟
قطعا. ورزش متعادل میتواند راه خوبی برای تقویت اسپرم و تواناییباروری باشد. بهترین ورزشها برای افزایش سلامت و تقویت اسپرم،ورزشهای هوازی سبک مثل پیادهروی، شنا و دوچرخه سواریاست.


چه عواملی سلامت اسپرم را تهدید میکند؟
وجود سابقه عفونت پروستات یا عفونتهای ناحیه تناسلی، سابقه ضربهبه بیضهها یا چرخش بیضهها، ابتلا به واریکوسل، سابقه بلوغ زودرسیا دیررس، تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه،اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه، مصرف دخانیات،قرارگیری ناحیه تناسلی در شرایطی با دمای بالا، ترمیم فتق، بیضهنزول نکرده، داروهای مورد استفاده در درمان زخمها یا پسوریازیس،دیابت، بیماری سیستیک فیبروزیس و آلودگی هوا و میزان سرب موجوددر هوای تنفسی در تقویت اسپرم موثر است.
 
مشکل اصلی اسپرمهای غیرطبیعی چیست؟
اگر تعداد اسپرمهای غیرطبیعی خیلی زیاد باشد، میتواند اثرمنفی روی باروری داشته باشد. برخی از متخصصان عقیده دارند کهاسپرمهای غیرطبیعی در عبور از لوله رحمی و سوراخ کردن دیوارهتخمک دچار مشکل میشوند. تعداد زیاد اسپرمها میتواند احتمالباروری را افزایش دهد و طبیعی بودن آنها نیز نقش حیاتی در باروریدارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که مردان با تعداد کم اسپرمهاهمچنان میتوانند بارور باشند، به شرط اینکه درصد اسپرمهایطبیعی در آنها بالا باشد.


آسیبدیدگی اسپرمها
باور عمومی محققان این است که هرچه اسپرمها به مدتطولانیتری در بیضهها باقی بمانند به خاطر شرایط محیطی و دمای بدندچار آسیبدیدگی بیشتری میشوند و ناباروتر میشوند. از سویدیگر، دیوید گرینینگ، سرپرست تیم تحقیقاتی محققاناسترالیایی، هشدار میدهد که روابط جنسی مستمر و مداوم باکاهش تعداد اسپرمهای خارج شده در هر انزال میتواند خطر کاهش قدرتباروری را به همراه داشته باشد. او توصیه میکند بهترین راه برای تقویتقدرت بارداری، برقراری رابطه هرروزه در دوره تخمگذاری زنان است.پزشکان با جالب دانستن آزمایشهای دکتر گرینینگمیگویند این نتیجه شاید برای همه مردان مفید نباشد. به گفتهدکتر آلن پیسی از دانشگاه شفیلد در بریتانیا این توصیه درمردانی که تولید اسپرم پایینی دارند، به نتیجه مطلوبنمیانجامد. محققان دانشگاه کالیفرنیا، انگشت اتهام را بهسمت وانهای پر از آب داغ حمام، جکوزیها و حوضچههایآبگرم گرفتهاند. آنها میگویند حرارت این مکانها، رویتعداد و کیفیت اسپرمها، حداقل تا چند ماه، تاثیرمیگذارد و این چیزی است که میتواند باروری مردان را کمکند.

به گزارش بیبیسی، این محققان مردانی را که به علت ناباروری بهاین کلینیکها مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. آزمایشها نشان داد درآنهایی که حداقل 30 دقیقه در هفته در وان پر از آب داغ حمام،قرار میگرفتند، هم تعداد اسپرمها کم شده و هم شاخصهای کیفیتاسپرم آنها پایینتر آمده بود؛ شاخصهایی مثل تحرک، اندازه وغیره. بعد از 3 تا 6 ماه خودداری از این گونه حمامها، در نیمی ازاین مردان تعداد اسپرمها 5 برابر شده بود؛ نکتهای که از نظردانشمندان، یک تاثیر فوقالعاده بود. در این مردان همچنین تحرکاسپرمها از 12 درصد به 34 درصد رسیده بود که این هم قابل توجهبود. نکته جالب اینکه 5 نفر از 6 نفری که قطع این حمامهای داغ رویآنها تاثیری نگذاشته بود، سیگاریهای قهاری بودند و باعثشدند محققان به این نتیجه برسند که اثر منفی سیگار برکیفیت اسپرمها آن قدر مهم هست که ادامه ناباروری این مردان رابتوان به آن نسبت داد.
سلامت نیوز



کلمات کلیدی :
X بستن